Jak wnioskować o umorzenie podatku od nieruchomości ?
publikacja: 2016-04-19, sekcja: prawo administracyjnePodstawę umorzenia podatku od nieruchomości stanowić mogą przepisy ordynacji podatkowej. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem wyjątków dotyczących podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w przypadkach uzasadnionych:
· ważnym interesem podatnika lub
· interesem publicznym,
może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Gdzie skierować wniosek?
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego, tj. umorzenia zaległości podatkowej od nieruchomości należy skierować do organu podatkowego właściwego w sprawach podatków i opłat tj. do wójta, burmistrz lub prezydent miasta.
Co należy wskazać we wniosku?
Przede wszystkim należy pamiętać o wskazaniu swoich danych, a także o danych dotyczących nieruchomości. Jeżeli kierujemy wniosek o umorzenie zaległości podatkowej winniśmy wskazać podstawę prawną. We wniosku należy również ująć za jaki okres oraz w jakiej wysokości chcemy aby organ dokonał umorzenia zaległości podatkowej. Ponadto konieczne będzie uzasadnienie naszego wniosku, musimy wykazać, że chcemy aby organ umorzył zaległość podatkową ponieważ spełniła się jedna z przesłanek albo obie łącznie tj. umorzenie zaległości jest uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym
Procedura postępowania organu
Jak możemy przeczytać w wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 1 września 2015 r. w sprawie I FSK 43/14 „Rozstrzygnięcie w przedmiocie ulgi w postaci umorzenia zaległości podatkowych opiera się na tzw. uznaniu administracyjnym. Konstrukcja uznania administracyjnego oznacza, że nawet w razie wystąpienia przesłanek, do organu podatkowego należy wybór sposobu rozstrzygnięcia wniosku. Oczywiście, nie oznacza to dowolności organu w tej kwestii, ale zobowiązuje do wnikliwego rozważenia wszelkich okoliczności, zwłaszcza wskazanych przez stronę dla uzasadnienia wniosku”.
Czym jest ważny interes podatnika?
„Ważnego interesu podatnika nie można utożsamiać z jego subiektywnym przekonaniem o potrzebie umorzenia zaległości podatkowej. Organy przy ocenie czy wystąpiła przesłanka ważnego interesu podatnika nie ograniczają się jedynie do sytuacji nadzwyczajnych, wyjątkowych zdarzeń losowych, pomijając przy tym kwestie majątkowe, sytuację mieszkaniową czy też zdrowotną. W postępowaniu w przedmiocie ulg podatkowych, należy mieć na uwadze nie tylko aktualną sytuację podatnika, ale również przyczyny, które doprowadziły do powstania należności podatkowych, które nieuregulowane w terminie przekształciły się w zaległość podatkową.”( NSA 1 września 2015 r. w sprawie I FSK 43/14)
W postępowaniu podatkowym z wniosku podatnika o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych nacisk powinien być położony na analizę sytuacji rodzinnej podatnika (np. sytuację gospodarczą i majątkową). Najważniejsze znaczenie ma ustalenie czy zobowiązany jest w stanie udźwignąć ciężar powstałych zaległości ( zobacz: wyrok WSA w Łodzi z dnia 22 stycznia 2015 r. w sprawie I SA/Łd 1174/14)
Jak rozumieć interes publiczny?
Interes publiczny zachodzi wtedy, gdy zapłata zaległości podatkowych spowoduje konieczność sięgania przez podatnika do środków pomocy państwa, gdyż nie będzie w stanie zaspokajać swoich potrzeb materialnych ( tak w sprawie : I SA/Po 1130/13 WSA w Poznaniu z dnia 22 maja 2014 r.)
W celu zrozumienia pojęcia interesu publicznego pomocne jest również orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 4 sierpnia 2014 r. w sprawie I SA/Łd 496/14, zgodnie z którym „pojęcie interesu publicznego nie może być zawężane do obowiązków konstytucyjnych wyrażonych w art. 84 i art. 217 Konstytucji ale także powinno być postrzegane w świetle norm konstytucyjnych dotyczących praw i wolności konstytucyjnych, które mogą znaleźć odniesienie do stanu faktycznego sprawy. Skoro strona udostępnia nieodpłatnie pomieszczenia rehabilitacji, organizuje zbiórki krwi, sprawuje opiekę lekarską i pielęgniarską, to wypełnianie tych obowiązków mieści się w pojęciu interesu publicznego, jest to cel preferowany przez ustawodawcę.”
O czym należy pamiętać ?
Jak wskazano powyższej decyzje dotyczące umorzenia zaległości podatkowych podejmowane są w ramach tzw. uznania administracyjnego co oznacza, że nawet w przypadku spełnienia przesłanek tj. zaistnienia ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego organ może wydać odmowną decyzje w sprawie umorzenia podatku.
-----
Zapraszamy do przeczytania innych artykułów z sekcji prawo administracyjne oraz kontaktu z naszymi prawnikami.
Kancelaria świadczy także porady prawne przez Internet, zapraszamy do wypełnienia bezpłatnego formularza wyceny usługi.